Vis – Uvala Stončica – Uvala Travna – Komiža – Vis
Svakom biciklistu koji se odluči posjetiti otok Vis pružiti će osim uzbudljive vožnje i druga raznovrsna zadovoljstva, među kojima posebno mjesto zauzimaju kulinarska. Čitav otok moguće je proći u jednom danu, jer ukupna kilometraža ne prelazi 40 km, a ukupna nadmorska visina 870m. Zbog mnogobrojnih lijepih uvala, konoba, restorana i mjesta za odmor preporučamo da za obilazak Visa odvojite barem dva-tri dana. Obilazak Visa podijelili smo na Mali i Veliki krug. I jedan i drugi krug mogu se obići u jednom danu.
Vis – Uvala Stončica
Vožnju započinjemo ispred Hrvatskog doma na gradskoj rivi u smjeru starog grada Visa i Policijske postaje. Odmah nakon postaje, a prije restorana Villa Kaliopa treba skrenuti desno. Villa Kaliopa u svojim skutima krije jedan od najljepših mediteranskih vrtova i restorana. Villu obavezno treba posjetiti i uživati u njenim čarima.
Vožnju nastavljamo kratkim usponom do stare ceste za Komižu (1.2km od Visa), a zatim lijevo serpentinama do Križa (180m.n.m.) – križanje na cesti za Komižu (4.5km od Visa). Na križanju jedna asfaltna cesta (ravno) vodi u Komižu, druga natrag u Vis (desno), a jedan makadam se odvaja lijevo nizbrdo prema uvali Stončica. S Križa se pruža prekrasan pogled na viško polje i njegovo najveće blago vinograde.
Slijedimo nizbrdo glavni makadamski put (na nekoliko mjesta odvajaju se manji putovi na desno) i ulazimo u polje s prekrasnim starogodišnjim vinogradima. Vozimo se kroz polje do velike iskopine pijeska (za gradnju ceste), skrenemo desno na široki makadamski put pripremljen za skoro asfaltiranje (dok ovo budete čitali makadam možda bude asfaltiran), nakon 3.4km od Križa dolazimo do prvog odvojka lijevo na manju cestu, skretanje za uvalu Stončica (50-tak metara prije trafostanice).
Ovim putem vozimo 1.6km i dolazimo do prekrasne uvale u koju ćemo se zadnjih par stotina metara morati spustiti po stazi gurajući bicikl. Ovo je prva uvala na kružnom putu po Visu i svakako u njoj treba planirati odmor, kupanje, a preporučamo i mali restoran “Stončica“. Uvalu krasi prekrasna plaža s kristalno čistim morem. Razlikuje se od većine ostalih uvala na Visu, a i Jadranu po tome što je to pješčana uvala. Podmorje je blagog pada stoga i nakon 30m od obale u moru ste do pasa.
Nakon odmora vratimo se do glavnog makadama (1.6km od uvale) i nastavljamo lijevo prema uvali Milna. Također po širokom makadamu pripremljenom za asfaltiranje (vjerojatno već do ljeta 2002 god.). Nakon 2 km (od skretanja) vožnje dolazimo u uvalu Milna. Iz Milne vodi stara uska asfaltna cesta (1.5km) do sela Podstražje (95m.n.m.). U Podstražju možemo odlučiti da li želimo nastaviti do glavne ceste za Komižu (2,8km) ili želimo posjetiti još dvije poznate uvale Rukavac i Srebrenu (cca 2.2km, a zadnji dio do Srebrene još par stotina metara makadama). Od Podstražja do glavne ceste i dalje vodi uski asfaltirani put kroz polja i nakon 2.8km dolazimo do stare ceste Komiža – Vis.
Mali ili veliki krug
Na raskrižju nakon Podstražja možemo se odlučiti za “Mali krug po Visu” ili za “Veliki krug po Visu”. Ako se odlučimo za Mali krug na raskrižju skrenemo desno prema Križu i spustimo se istom cestom u Vis. U protivnom skrenemo lijevo prema Komiži i vozimo Veliki krug.
Plisko polje – Uvala Mala Travna
Na raskrižju skrenemo lijevo i dolazimo u Plisko polje poznato po vinogradima i vinskim konobama. Nakon 1.6km nailazimo na jednu od najzanimljivijih, (ujedno i restoran) “Roki’s”. Obitelj Roki već dugi niza godina proizvodi vrhunsko viško vino. Da nije samo dobra u proizvodnji vina dokazuje i ponuda jela od friških plodova mora i ekološki uzgajanog povrća. Tako u konobi možete pojesti višku pogaču, ribu i meso pečeno na drvu od loze, pravi dalmatinski pršut i sir. Nedaleko od Rokisa skretanje je s glavne ceste, lijevo, u selo Marine Zemlje. U selu skrenemo lijevo na usku cestu do središnjih kuća. Tu je najbolje ostaviti bicikl kod nekoga od domaćih (Višani su svi u pravilu vrlo gostoljubivi i lako je započeti razgovor i dobiti detaljne upute), pa se zaputiti uličicom pored kuće na kojoj je spomen ploča iz II svjetskog rata (komanda zrakoplovne eskadrile NOV-a) po putu do čistine, a zatim srednjom uskom stazom pješke do uvale Mala Travna na viškom dijalektu Mola Trovna. Spuštanje u uvalu traje najviše 15-tak minuta.
Ovo je jedno od najljepših mjesta na Visu, a svakako treba posjetiti gospodina Senka Karuzu i njegovu konobu. Ako se odlučite na objed kod Senka oprez! Kod Senka se odlično jede. Morate se pomiriti s činjenicom da nećete tako brzo krenuti dalje na put. Senko će vas nahraniti i više nego što Vam stane u želudac zato preporučamo da nakon ručka malo prilegnete ili ugodno popričate s domaćinom.
Podšpilje – Komiža – Vis
Nakon posjeta (ručka) u uvali, vratimo se do ceste u Marinim Zemljama, te ponovo na glavnu cestu. Ostalo nam je još 9 km vožnje do Komiže. Skrenemo dakle lijevo i na putu prolazimo kroz mjesta Podšpilje (205m.n.m.). U Podšpiljama se možete odlučiti za posjet selu Žena glava ili Titovoj špilji koja je udaljena 2 km.
Zatim Podhumlje (285m.n.m.) i ubrzo zatim do najvišeg mjesta na ovom djelu kružnog putovanja (310m.n.m.). Pogled s ovog mjesta je prekrasan. Ispred vidimo otok Biševo i Sv.Andriju, a lijevo u daljini Sušac. Tu počnje spust (6.5km) u Komižu vijugavom uskom cestom. Pred Komižom dolazimo do križanja: desno je cesta za Vis (tzv. nova cesta – kojom ćemo se vratiti) i lijevo do centra Komiže. Spustimo se par sto metara i dođemo do stare i napuštene tvornice ribljih konzervi “Neptun”, te skrenemo desno u uličicu Gornji Put i njom se spustimo na rivu u Komižu.
Iz Komiže je lak povratak u Vis. Glavnom cestom koja se uspinje 5km s mjestimičnim nagibom 9% – 10% do prijevoja na 385m.n.m. Na vrhu prijevoja nalazi se crkva Sv. Mihovila. Cesta se zatim spušta prema Visu. U daljini se vidi viški zaljev i otok Hvar.
Za kraj, užitak u brzoj vožnji. Pet kilometara spusta ravno do Visa. Cesta dobra i uglavnom ravna sa dugim i blagim zavojima. Ponovo smo ispred Hrvatskog doma na rivi u gradu Visu.
Prilično turistička ruta….
I prilično puno ne-istina kao npr. da se cijeli otok može obići u jednom danu.
Može, naravno ali na njemu ima i preko 250 kilometara istrasiranih makadamskih puteva i singletrailova, free-ride staza sa bentovima i north-shoreom kao i staza za dual slalom.
Poštovani,
Zahvaljujem na poslanom komentaru 🙂
Zamolio bih vas da nam javite koje su ne-istine iznesene uz ovu rutu kako bi mogli unijeti izmjene i tako drugim biciklistima pružili točnu informaciju. Također ako imate saznanja o drugim biciklističkim rutama na otoka, molio bih da nam javite. Još jednom Vam hvala na komentaru 🙂