Meandrima rijeke Save do idiličnih skela i raštrkanih sela Gornje i Turopoljske Posavine (Karta 9)
Rutu započnite u Dugom Selu na Željezničkom kolodvoru 1 ili na parkiralištu u Sajmišnoj ulici. Iz Ulice M. Gupca skrenite lijevo u Ul. J. Predavca i nastavite oprezno preko pruge Rugvičkom cestom prema jugu. Na 3. km od početka rute s lijeve strane skretanje je za restoran-izletište Ribarska koliba. U neposrednoj blizini, istočno i južno od ciglane, zapaziti ćete dva jezera (ribnjaka) nastala u udubljenjima gdje se nekoć kopala glina. Nastavljate ravno glavnom cestom, oprezno radi jačeg prometa, sve do nadvožnjaka preko autoceste Ivanja Reka – Lipovac. S desne strane nakon nadvožnjaka je restoran Posavska hiža, okružen lijepom prirodnom hladovinom stabala. Na prvom sljedećem raskrižju na 6. km od početka rute skrenite lijevo prema Rugvici, Dugoselskom cestom. U plodnoj ravnici pokraj Rugvice lijevo od ceste je Institut za oplemenjivanje i proizvodnju bilja, Fakulteta poljoprivrednih znanosti u Zagrebu. U Rugvici djeluje od 1964. odnosno 1967. god. Na Y raskrižju 2 nakon Instituta, kod kapele-poklonca Bl. Alojzija Stepinca, skrenite desno sporednom cestom prema nasipu. Dolazite u idilično središte Rugvice s Trgom J. Predavca. Uz Vatrogasni dom i zgradu poglavarstva općine krenite na savski nasip i potom lijevo po nasipu. Rugvica je mjesto na obali Save do kojeg je rijeka plovna. Desno uz nasip vozite se uz betonski obrambeni zid od poplave, a lijevo uz nasip su posavske kuće i dvorišta. Ovaj dio nasipa zove se Stara cesta. Nakon naseljenog dijela nasipa, dolazite na makadamski dio kroz polje.
Na 10,2 km od početka rute ste u Novakima Oborovskim, selu koje se pruža uz makadamsku cestu na nasipu, od kojeg vode poprečne ulice prema polju tzv. linije. Po nasipu prolazite uz kapelicu sv. Ivana Nepomuka i na 11,5 km ulazite u naselje Preseka Oborovska te silazite sa makadama 3, ponovo na glavnu cestu kojom nastavite ravno. Ovo polukružno selo ušorenog tipa, sa zajedničkim pašnjakom ispred mjesta, i dan danas podsjeća na zajednička ispasišta za stoku (tzv. gmajna), koja su se održala sve do 60-tih godina dvadesetog stoljeća. Na 13,8 km 4 na Y raskrižju s raspelom, nakon ulazne ploče Oborovo, skrenite desno u ulicu S. Radića prema nasipu. Kod poklonca-raspela s desne strane ceste, ponovo izlazite na nasip i na makadam. Lijepo uređena katna kuća, bogato ukrašena rezbarijama Veterinarska je ambulanta Oborovo, osnovana je 1936. god. kao prva seoska vet. ambulanta na poticaj prof. Ota Kćstera (poprsje ispred zgrade ambulante). Kod sljedećeg raspela s lijeve strane ceste završava makadam i počinje asfalt, a lijevo se odvaja Trebovečka ulica. Na 15,5 km od početka rute 5 dolazite na dobro uređene betonske prilaze skeli Oborovo – Vrbovo Posavsko. Vožnja skelom traje nekoliko minuta i pruža doživljaj potpunog opuštanja u miru i tišini života na rijeci. Ukoliko skelar nije na skeli nazovite ga na mobitel. Poštujte pravila ponašanja na skeli, ne podcjenjujte rijeku. Skele za visokog vodostaja obično nisu u funkciji. Skela vozi svaki dan (ljeti 6–22 h, a zimi 7–21 h). Prije skretanja na skelu, preporuka je kratko svratiti do Oborova skretanjem s rute D. Nastavite ravno po nasipu Oborovskom ulicom i spustite se na glavnu Zagrebačku ulicu, te u središte idiličnog i nadasve zanimljivog naselja Oborovo.
U parku u središtu naselja je impresivan spomenik i spomen kosturnica, djelo akademske kiparice Vere Dajht-Kralj i arhitekta Ivana Glunčića iz Zagreba iz 1958.g., u spomen na oborovsku bitku 29. 3. 1944. Nastavite li vožnju prema središtu Oborova prolazite desno uz groblje, dok je lijevo uz dvije stare platane kapela sv. Marije Dolorose (Majke Božje od Sedam Žalosti). U samom središtu mjesta je prostrana, jednobrodna, barokizirana (1757.) župna crkva sv. Jurja i Jakova. Nakon posjeta Oborovu, prijeđite skelom na južnu obalu rijeke i nastavite lijevo uz bistro Paloma. Uz nasip je dosta starih posavskih kuća, a u dvorištima tzv. đeram, stari bunar s drvenom klackalicom na stupu za vađenje vode. Prolazite kroz Stružec Posavski. Na 20,3 km od početka rute dolazite u Veleševec (obrađen i u karti 7 biciklističkih ruta). Na cesti kroz selo, nakon Vatrogasnog doma, skrenite desno 6, prolazite uz vodotoranj na kraju naselja. Slijedi naselje Ruča, puno raznoliko građenih kuća od cigle i drveta. U središtu sela je Vatrogasni dom i kapela sv. Florijana (1930. g.). Ovdje skrenite desno glavnom cestom u smjeru Siska 7. S lijeve strane ceste je lokalno groblje, a s desne je ribnjak, nakon kojeg na Y raskrižju nastavite lijevo glavnom cestom. U selo Suša ulazite nakon 24,5 km rute i prolazite uz kapelu sv. Vida, iz 1760. godine. Nastavite uz Vatrogasni dom, trgovinu i bistro u smjeru savskog nasipa. Kod raspela uz cestu skrenite desno, izlazite na nasip s kojeg se pruža lijep pogled na rijeku i okolicu. Na 27. km od početka rute nalazite se u Jezeru Posavskom na T raskrižju. 8 Skrenite lijevo prema D. Dubrovčaku uz spomenik NOB-a. Desno se odvaja cesta za Sisak. Nastavite vožnju cestom desno od savskog nasipa. Na 30,5 km dolazite na skelu D. Dubrovčak – L. Dubrovčak. 9 Još jednom doživite jedinstvenu, opuštajuću atmosferu nečujnog, vijugavog toka Save uz starinski način prijevoza preko rijeke. Skelar iz obližnje Martinske Vesi gotovo je uvijek na skeli sa svojim psom, no ukoliko ga trenutačno nema koristite kontakt mobitel za poziv. Radno vrijeme skele je svaki dan (ljeti 6.30–20.45, zimi 6.30–19 sati), osim za visokog vodostaja Save. U središtu L. Dubrovčaka je crkva sv. Nikole, sagrađena poslije 1789. Ruta nastavlja ravno Ul. braće Radić. Ovaj je dio rute također vrlo dobar za promatranje danas već rijetkih, lijepih primjera tradicijske gradnje u drvu.
Uobičajene su drvene, katne kuće s otvorenim ili zatvorenim trijemom i mnoštvom rezbarenih ukrasa, popularno zvane čardaci. Desno uz cestu u Topolju je lijepa kapela-poklonac, a nakon Topolja prelazite kanal Sava–Lonja–Strug. Ovdje gotovo uvijek, s mosta preko kanala, možete uživati u prizoru slobodne ispaše konja na zelenim pašnjacima. Na 35. km rute ulazite u naselje Posavski Bregi, s najviše očuvanih tradicijskih, drvenih kuća i gospodarskih objekata na ruti, a posebno oduševljava, desno uz cestu, nedaleko crkve sv. Maksimilijana iz 1815., stari drveni vatrogasni toranj, tzv. zvonara, koji je služio za alarmiranje i osmatranje okolice u slučaju požara. Vatrogasno društvo ovdje djeluje od 1896. g. Na Y raskrižju 10 u naselju iz Savske ceste skrenite lijevo po Dugoselskoj cesti. Uz manje romsko naselje, vožnju nastavite gotovo paralelno uz autocestu, pitoresknim selima šemovec Breški, Greda Breška i Zelina Breška. Na 40. km od početka rute ulazite u Trebovec, mjesto u kojem možete i kratko predahnuti uz piće u istoimenom ka?ću na samom zavoju u centru mjesta. U Trebovcu je kapela sv. Benedikta s grobljem i nekoliko tradicijskih kuća. Na 2 km od Trebovca prelazite most preko rječice Zeline i za 1,5 km ulazite u Ježevo. Uočite s desne strane ceste naftnu pumpu (tzv. njihalicu ili mahalicu). Naime, od 1957. g. novi značaj ovom, nekada isključivo poljoprivrednom, području daju i nalazišta nafte. Otada se u ovom pitomom krajoliku klanjaju marljivi roboti nalik ovom. u Ježevu je oko 1900. g. sagrađena zidana kapela sv. Duha. U toj jednostavnoj građevini je inventar iz 18. i 19. st., tri barokna oltara, glavni oltar i pobočni oltar iz 1725.
U Ježevu je također i crkva sv. Antuna bez stalnog svećenika, a 1805. g. radom tamošnjih seljaka nasipom je opasano novo groblje. Na 46.4 km ste na nadvožnjaku i prelazite autocestu. Na Y raskrižju nakon nadvožnjaka 11 nastavite ravno po cesti do Obedišća Ježevskog. Na raskrižju 12 u Obedišću Ježevskom točno preko puta vatrogasnog doma skrenite lijevo na makadamsku cestu prema Donjoj Gredi. Na T raskrižju 13, 48.8 km od početka rute, skrenite desno u Dugoselsku ul. u Črncu Dugoselskom. Po izlasku iz sela nastavljate kroz polja, njive, kukuruzišta, a potom u šumu šikovica i nakon mostića dolazite na makadamski dio rute sve do izlaza iz šume, gdje počinje asfalt i Ul. Bože Huzanića. Ulazite u naselje Puhovo. Ravno pred vama otvara se fantastičan pogled na Martin Breg i toranj stare crkve sv. Martina. Na južnom prilazu Dugom Selu dva puta prelazite željezničku prugu, potreban je poseban oprez i poštivanje signalizacije pri dolasku vlaka. Nakon 54 km dolazite na raskrižje 14 s Ul. Josipa Zorića. Oprezno prijeđite glavnu ulicu i nastavite ravno Šaškovečkom ulicom. Na raskrižju Šaškovečke i Domjanićeve ul. skrenite lijevo i nastavite Domjanićevom ulicom sve do raskrižja na 55,2 km rute, gdje skrenite lijevo u Osječku ulicu i još jednom oprezno prijeđite glavnu prometnicu Ulicu Josipa Zorića 15, te se spustite ravno po Kolodvorskoj ulici do početka rute. Ukoliko ste ogladnili preporučamo odlazak u restoran Klet obitelji Bunčić ili restoran Dioniz.
Ova ruta nastala je kao dio projekta organizacije biciklističke mreže Zagrebačke županije koji vodi turistički ured Turističke zajednice Zagrebačke županije. Uz ovaj opis preporučamo koristiti tiskanu kartu formata 1:60 000 kako bi se što lakše snašli u prostoru. Tiskana karta dostupna je u turističkom uredu Turističke zajednice Zagrebačke županije, Preradovićeva 42, Zagreb, uredovno vrijeme pon-pet 08:00-16:00, www.tzzz.hr.
Tehnički opis rute
- Početak rute kod Željezničkog kolodvora Dugo Selo.
- Na Y raskrižju nakon BC Instituta skrenite desno sa glavne ceste kod kapele-poklonca Bl. Alojziju Stepincu i nastavite prema savskom nasipu i središtu općine Rugvica.
- Raskrižje makadamskog puta i glavne ceste, izlazak na glavnu cestu u Preseki Obrovskoj. Oprez radi uključivanja u promet.
- Na Y raskrižju s raspelom skrenite desno sa glavne ceste u Ul. Stjepana Radića prema nasipu.
- Dolazak na dobro uređene betonske prilaze skeli Oborovo – Vrbovo Posavsko i prelazak Save s lijeve (sjeverne) na desnu (južnu) obalu rijeke.
- U Veleševcu na Y raskrižju skrenite desno glavnom cestom prema Ruči, prolazite uz vodotoranj.
- U Ruči na raskrižju kod kapele sv. Florijana skrenite desno u smjeru Siska i Suše.
- Na T raskrižju u Jezeru Posavskom skrenite lijevo uz spomenik NOB po cesti uz savski nasip u smjeru Desnog Dubrovčaka.
- Dolazak na dobro uređene betonske prilaze skeli Martinska Ves ili Desni Dubrovčak – Lijevi Dubrovčak i ponovni prelazak Save s desne (južne) na lijevu (sjevernu) obalu rijeke.
- Na Y raskrižju, sa glavne ceste za Ivanić-Grad u Posavskim Bregima skrenite lijevo na Dugoselsku cestu za Trebovec.
- Na raskrižju nakon nadvožnjaka nastavite ravno po cesti do Obedišća Ježevskog.
- Na raskrižju u Obedišću Ježevskom točno preko puta vatrogasnog doma skrenite lijevo na makadamsku cestu prema Donjoj Gredi.
- Na T raskrižju, kod kućnog broja 1 odnosno 23, skrenite desno u Dugoselsku ulicu prema Dugom Selu.
- Raskrižje glavne dugoselske prometnice Ulice Josipa Zorića i Šaškovečke ulice. Nakon što oprezno prijeđete cestu, nastavite ravno Šaškovečkom cestom.
- Raskrižje Osječke ulice i glavne prometnice Ulice Josipa Zorića. Oprez pri prijelazu glavne prometnice. Nastavite ravno Kolodvorskom ulicom do početka rute.
Draga i ja smo ovu rutu odvozili prije dvije godine i stvarno je bilo odlićno! Hvala!
Ruta je doista predivna 🙂 Pogotovo vožnja skelama preko Save. Meni je to uvijek poseban doživljaj koji volim što češće ponavljati 🙂
Ruta nije zahtjevna ali unatoč tome je jako zanimljiva. Posebice dio od Rugvice do Dubrovčaka. Poslije je ruta malo grbava zbog lošeg stanja cesta ali ništa što se ne može svladati.
Vozim svaki tjedan jedan dan.Ne kužim zašto zbog 5 km ići na dvije skele.Vozim s ovu stranu save i od Dugog Sela i nazad ima 50 km i odradim u komadu.Sasvim je OK.
Otpeljali smo rutu. Stvarno nije zahtjevna, a zanimljiva je baš zbog vožnji na skelama. Doživljaj je bio dijelu moje ekipe koji do tada nisu znali kaj je to skela. Face su im bile kao maloj djeci u luna parku. Sigurno ćemo ponovit ovu rutu.
Odvezli smo rutu jučer ugodna vožnja,južna obala Save predivna.
Napomene: – obezbjediti se vodom i hranom ništa od navedenog na ruti ne radi,možda
zbog toga što je bio 1.maj
– cesta oko Ježeva u rekonstrukciji ali to je privremeno i može se proći,čeka se
asfaltiranje
– neki dijelovi koji se opisuju kao makadam sad su asfaltirani, nedaj te se zbuniti
Planiramo već sljedeću rutu.
Lijep pozdrav
Prekrasnu sunčanu proteklu subotu smo proveli na ovoj ruti. Išli smo cijelu rutu po asfaltu, frend ima cestovnjaka, pa smo zaobišli ovih par km predviđenog makadama.
Skele su baš poseban doživljaj. Savjet: na tiskanoj karti su objavljeni brojevi mobitela skelara, zapišite si ih ako ih treba zvati da dođu. Mi smo malo čekali, ništa strašno, vrijedilo je.
Ruta zaista nije zahtjevna, sve ravnica. Mi smo 40+ stričeki i tete, u slabijoj kondiciji, i nije nam uopće bilo teško. Ovo što je gore napisao chelo, da se obezbjedite vodom i hranom je živa istina, jedva smo našli neki kafić na kraju, već blizu Dugog Sela.
Sve u svemu, oduševljeni smo rutom, bilo nam je prepredobro. Usput, ovo nam je prva ruta koju smo odvozili po ruti iz karata ZG Županije, a pošto smo jako zadovoljni, odlučili smo odvoziti sve rute… jednog dana. Valjda kad budemo 50+ ćemo se moći pohvaliti da smo ih sve odvozili :-).
Tina, Reno i Mario
VAŽNO: u veljači 2014 se utopio skelar na skeli u Dubrovčaku i skela do daljnjega nije u funkciji (informacija od 22.3.2014.)
U ponedjeljak 1.rujna 2014. godine u 6.30 sati, nakon nešto više od pola godine stanke, ponovno je u prometu skela “Martinska Ves” na relaciji Dubrovčak Lijevi – Dubrovčak Desni.